Analys av 11,8 miljoner sökresultat – Gemensamma faktorer för hemsidor på första sidan hos google

första sidan på google

Dela inlägg:

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Backlinko.com har analyserat 11.8 miljoner sökresultat från Google för att hitta svaret på frågan: Vilka faktorer påverkar rankningen på sökmotorns förstasida?
I Analysen tittade man på på innehåll, backlinks och till och med sidors hastighet (Pagespeed).

Sammanställning av gemensamma faktorer för hemsidor på första sidan hos Google:

  • Data visar att en sidas övergripande domänauktoritet ”Link authority” (mätt av Ahrefs Domain Rating) korrelerar starkt med högre ranking.

  • Sidor med många backlinks rankar högre än sidor som inte har lika många backlinks. Faktum är att de högst rankade sidorna hos Google har i genomsnitt 3.8 gånger fler backlinks än de som placerar sig på plats 2 till 10.

  • Omfattande innehåll med hög ”Content Grade” placerade sig betydligt högre än innehåll som inte täckte ett ämne på djupet.

  • I analysen kunde man inte hitta något samband mellan en sidas hastighet att ladda (mätt av Alexa) och Googles förstaside-ranking.

  • Att ha backlinks till flera olika sidor verkar vara viktigt för SEO. Backlinko kom fram till att antalet domäner som är kopplade till en sida har ett märkbart samband när det gäller ranking.

  • Den största delen av titel-taggar hos Google matchar nyckelordet exakt eller delvis. Däremot kunde det inte i princip inte hittas något samband mellan att ha nyckelordet i sin titel-tag och högre ranking på första sidan.

  • Page Authority (mätt av Ahrefs URL Rating) har ett svagt samband med ranking.

  • Backlinko upptäckte att antalet ord var jämt fördelat bland top 10-resultaten. Genomsnittet på Googles förstasida innehöll 1 447 ord.

  • HTML-sidors storlek har inget samband med ranking. Med andra ord, en ”tung” sida har samma chans att nå hög rank som en ”lätt” sida.

  • Det fanns ett litet samband mellan längden på en URL och ranking. För att vara lite mer specifik – Korta URLer tenderar att ha en liten fördel i rankingen, mot långa URLer.

  • Undersökningen visar att användandet av Schema markup inte har något samband med högre ranking.

  • Websidor där besökaren spenderar mer tid än genomsnittet, tenderar att ranka högre hos Google. Mer specifikt – Om en användare spenderar 3 extra sekunder på en sida så har detta ett samband med att rankas högre i sökresultaten.

Komplett artikel inklusive tillvägagångssättet och samtliga källor hittar du här.

Andra inlägg

crm-system
Webb

CRM system – vad är CRM?

Customer Relationship Management (CRM) – vad är det? CRM står för Customer Relationship Management och syftet med ett CRM system är som det låter –

Läs mer »

DRICKA KAFFE ELLER PRATA BUSINESS?

Vi gillar båda delarna!

Kontakta oss

Kom ihåg att inte uppge några känsliga personuppgifter som t.ex. personnummer eller lösenord m.m. För mer information se vår integritetspolicy.
kontakta-oss-popup

Telefon

Mail

Fjärrsupport

  • Vid val av FJÄRRSUPPORT laddas vårt program för fjärrsupport ned på din enhet.
bli-uppringd-popup-iphone

Bli uppringd