Nu blir det lättare att annonsera på Facebook för alla företag som vill inkludera text i sina annonser. Tidigare har Facebook och Instagram haft en tydlig begräsning gällande hur mycket text som tillåts att lägga i en annonsbild, och den som försökt sig på att täcka bilden med mer än 20% text har fått se sin annons blivit stoppad innan publicering.
Nu skrotar man begränsningen av text i annonsbilder och hänvisar istället till tips om ”Best practice” där man fortfarande rekommenderar att inte fylla annonsen med för mycket text men släpper ändå igenom den oavsett andel text i bilden.
Fram tills nu har Facebook alltså underkänt annonsbilder som har mer än 20% text i bilden, och annonsörer har fått flytta runt en allt mer förminskad text för att lyckas komma igenom granskningen. På Facebooks informationssidor om annonsering finns inte längre det verktyg som tidigare varnade för att annonsen inte skulle klara granskning, utan istället hänvisar man till test som påvisar att annonser tenderar att prestera bättre om vi håller nere procentandelen text i bilden.
För oss på Bluescreen innebär det här friare tyglar att utforma kreativa Facebook- och Instagramannonser åt våra kunder och större möjlighet att infoga företagsnamn eller slogans i annonsbilder.
Läs mer om hur vi kan hjälpa dig med annonsering i sociala medier.