5 tips till era sociala medier

Social Media Marketing

Dela inlägg:

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Vad är sociala medier och varför är det viktigt?

Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Snapchat, Twitter, TikTok… Det finns en hel uppsjö av plattformar och sociala medier för ditt företag att synas på. Enligt en rapport från Internetstiftelsen använder 83 % av svenskarna sociala medier, och 65 % använder det dagligen. Sannolikheten är alltså stor att det är just här dina kunder befinner sig, vilket gör det extra viktigt att företaget finns här också. Därmed inte sagt att ni ska finnas i alla kanaler utan välj med omsorg.  Men till saken – hur gör man för att komma igång?

Sociala medier - hur gör man?

De vanligaste problemen som företag stöter på när det gäller sociala medier är:

Vi har experter som jobbat med sociala medier sedan fenomenet dök upp, kontakta oss för att få hjälp att få fart på dina kanaler, annonsering i sociala kanaler eller innehåll till din digitala närvaro!

Vilka sociala medier bör vi välja att synas i?

Det finns en uppsjö av kanaler och hur ska man veta vilken som är BÄST?
Antagligen så är den bästa kanalen för just er den kanalen där ni tror att de flesta av era kunder finns och den som ni känner er bekväma med (och där ni därmed har en kort inlärningsträcka för att komma igång).

Skippa de kanaler som inte ni inte förstår er på eller inte gillar. Om ni ska sköta era egna kanaler behöver ni välja de där era kunder finns och de ni själva tycker om.  Älskar ni att kommunicera med bild och film så är antagligen Instagram en bra plattform för er. Känner ni er mer formella och vill vända er till nästan uteslutande företag, då är LinkedIn er kanal. Vill ni synas där det finns blandat privatpersoner, företag, föreningar och tonen är informell? Grattis, in på Facebook med er! Det finns fler kanaler, men vi börjar där och tar en kanal i taget, ok
Skapa en sida för företaget i vald kanal och kom i gång direkt med att göra inlägg!

Ämnen och innehållsmix för företagets sociala medier

Ok, nu har vi skapat en sida åt vårt företag, men vad ska vi skriva om?
Nu har ni världens chans att berätta hur ni kan hjälpa kunder där ute med problem som era produkter/tjänster löser. Ni kan presentera anställda eller förklara och marknadsföra en särskild tjänst. Gör en plan för vad ni ska skriva om och se till att ni mixar företagsfakta, personligt och informativt. Dela gärna nyheter från branschen och dela absolut med er av er kunskap! Självklart ska alla inläggen vara relevanta för ditt varumärke, rättstavade och engagerande!

Gå inte ut hårt och dela fem inlägg om dagen om du har en känsla av att ni bara kommer kunna hålla det tempot max en vecka. Sprid istället ut företagets inlägg över veckan och skapa en nyfikenhet för ditt varumärke och för personerna bakom det. Glöm bara inte att stilla nyfikenheten snart nog.

Skapa engagemang och väck intresse! Skriv med ett aktivt språk, kort och koncist och med ett relevant innehåll. Ha ett CTA (Call To Action) som till exempel en uppmaning att besöka er hemsida,  prenumerera på ert nyhetsbrev, lämna en kommentar etc! 

Om du vill få aktiva följare så måste du uppmana till just det – det kommer inte hända om du inte utrycker din önskan om att de ska följa er, ringa er, skicka ett mail osv.
Undvik att posta för ofta – och självklart inte för sällan. Ha en jämn takt av inlägg.
Prata inte bara om ditt företag utan diskutera även branschen, ta upp nyheter som rör ditt segment, tipsa!

Bilder i sociala medier

Låt inte tankar som ”men vi har ingen bra kamera” eller ”ingen av oss är särskilt proffsig på att ta kort” stoppa er när ni kommit så här långt. Bara börja! Mobiltelefonen duger bra att fotografera med och de allra flesta klarar av att ta foton som är helt ok. Alla är inte proffs, men om du bara håller mobilen stilla och får med det du tänkt i bild så blir det bra. Försök att inte ta så röriga bilder utan fokusera på det du vill visa.

De flesta kommer att se din bild på en mobilskärm och det kan vara bra att komma ihåg när man väljer bild. Om man absolut inte vill fotografera själv så finns det ju bildbanker där du kan köpa bilder för att illustrera dina inlägg, men dessa bilder blir sällan så personliga, och det är ju det personliga och speciella med just ditt företag som du vill visa upp, inte sant?
Det är mer intressant med en sämre tagen bild som är personlig än ett perfekt komponerat foto som känns opersonligt!

Sen då? Hur ska mina kunder hitta mig?

Sidan är på plats, flera bilder är tagna och en kort och relevant text till bilderna är skriven. Sen då? Hur ska jag få mina kunder att hitta företagets sida och följa oss? Börja med att berätta på er hemsida att ni nu finns på Facebook (instagram/LinkedIn), lägg till en länk i er mailsignatur, i eventuella nyhetsbrev och annan korrespondens.

Nu kan du börja följa andra i sociala medier, gå med i diskussionsgrupper där ditt kunnande kan bidra, i branschspecifika forum med mera. Vill du få en riktigt skjuts för ditt konto kan du göra en betald kampanj av några av dina inlägg eller av nyheten att ni nu finns på sociala medier. Att annonsera i sociala medier är träffsäkert och effektivt, och du kan rikta annonserna till exakta målgrupper som exempelvis boende i en viss geografisk region, en specifik åldersgrupp mm. Känner du att ni behöver hjälp med företagets sociala medier? Hör av dig så berättar vi vad vi kan hjälpa till med!

Några sista tips för företagets sociala medier

  • Interagera med andra – det ökar visningen av företagets profil.
  • Finns du i fler sociala kanaler? Länka dem till varandra!
  • Var aktiv i grupper och forum, svara på inlägg, dela intressanta artiklar.
  • Kolla runt då och då för att se hur andra skriver om ditt företag/varumärke.
  • Sökmotoroptimera dina sociala kanaler, det ger företagets sidor positiva synergier och spin off-effekter.
  • Ha en strategi och håll er till den åtminstone tillräckligt länge för att utvärdera hur det går!
  • Läs mer om hur vi kan hjälpa er annonsera i sociala medier, eller kontakta oss idag!

annonsera i sociala medier!

Med en strategisk och genomtänkt annonsering på Facebook och Instagram når
du fler följare och uppnår en större spridning av ditt varumärket.

Andra inlägg

Kundcase med

Bennströms

Bennströms är sedan länge ett välkänt varumärke i Västerås med omnejd. Företaget som grundades på 60-talet säljer in- och utvändiga solskydd till företag och privatpersoner.

”I en tid där framförallt samhället men också våra kunders beteende förändras mot digitalisering behöver Bennströms anpassa sig. Det gör vi bl.a. genom att modernisera och förnya vår hemsida.”

Läs mer »

DRICKA KAFFE ELLER PRATA BUSINESS?

Vi gillar båda delarna!

Kontakta oss

Kom ihåg att inte uppge några känsliga personuppgifter som t.ex. personnummer eller lösenord m.m. För mer information se vår integritetspolicy.
Kontakta oss
bli-uppringd-popup-iphone

Bli uppringd

Telefon

Mail

Fjärrsupport

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen på vår webbplats, vilket du accepterar genom att fortsätta att använda webbplatsen.