Internetmarknadsföring | Bluescreen AB

Internetmarknadsföring

Internetmarknadsföring, även kallad digital marknadsföring, innebär användandet av internet som marknadsföringskanal. Oftast är syftet att skicka besökare till annonsörens hemsida men det fungerar även för varumärkesexponering.

Att skaffa en hemsida är ett bra första steg mot framgång i den digitala världen, att sedan hänga med på alla trender & metoder kan vara svårare.

Mätbara resultat

Med hjälp av verktyg som Google Analytics får du information på detaljnivå om vilket resultat din marknadsföring genererar.
T.ex. hur många som besökt din sida, på vilka typer av enheter, från vilka städer samt mycket mera.

Rätt målgrupper

Internetmarknadsföring sker på konsumenternas villkor, inte annonsörens. Konsumenten gör ett aktivt val när de söker efter en produkt eller tjänst.
Genom att använda rätt marknadsföringskanaler når du ut till rätt målgrupp vid rätt tillfälle.

Flexibelt

När du marknadsför ditt företag via internet har du stor flexibilitet i jämförelse med traditionell marknadsföring. Du kan välja när, var och hur din annons ska visas. Det kan du självklart göra med traditionell marknadsföring, men med internetmarknadsföring kan du själv mäta resultatet efter hand och även direkt ändra din annonskampanj när du vill.

Prisvärt

Kostnaden för internetmarknadsföring är mycket lägre i jämförelse med andra typer av marknadsföring.
Med några få kronor om dagen kan du nå ut till miljontals människor till skillnad från exempelvis tv-reklam som kostar väldigt mycket.

  • PPC-annonsering
  • Sociala medier
  • Sökmotoroptimering (SEO)
  • Annonser
  • Analysverktyg

Google Adwords är Googles annonseringstjänst som når över 90 % av alla internetanvändare. Du kan rikta annonserna till specifika målgrupper, till en bredare publik eller varför inte till dem som söker efter just de produkter och tjänster du erbjuder. Du betalar för annonserna per klick (PPC) och kostnaden styr du genom att sätta en annonsbudget per dag eller månad och ett klickpris som passar dig.
Med hjälp av Google Adwords söknätverk och Display-nätverket får du de bästa förutsättningarna för dina annonskampanjer.

Söknätverket
Här når du personer som aktivt söker efter en viss produkt eller tjänst i ett specifikt geografiskt område. Annonserna visas ovanför, vid sidan av och under sökresultatet för matchande sökord på Googles egna och deras sökpartners sökwebbplatser.

Display-nätverket
Ett nätverk som över 90 % av alla internetanvändare besöker tack vare de över två miljoner webbplatser som ingår. Här fångar du in personer medan de surfar på sidor som intresserar dem. Google Adwords kan automatiskt välja ut sidor att placera annonserna på baserat på dina sökord. Det går lika bra om du själv vill välja specifika webbplatser eller sidor. Valmöjligheterna är stora och liksom i söknätverket kan du rikta annonserna geografiskt.

Uppföljning
Du kan exempelvis se vilka sökord som har gett bäst resultat och vilka annonser som fått flest klick. Kopplar du till Google Analytics får du ännu mer detaljerad information, till exempel vilka annonser som ger flest konverteringar.

Remarketing
Remarketing hjälper dig att matcha intresserade användare med rätt budskap. Funktionen gör att du kan nå personer som tidigare har besökt din webbplats. Dina annonser kan visas för dessa människor när de besöker andra webbplatser i Googles Display-nätverk eller när de söker på Google med dina sökord. En mycket bra funktion särskilt för webbplatser med e-handel där personer lämnar sidan utan att köpa något.

Plattformar
Sociala medier är ett samlingsnamn för många webbplatser och tjänster på internet där användarna kan kommunicera direkt med varandra och skapa sitt eget innehåll. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och Google+ är några av dessa.

Målgruppsfokusering
Sociala medier passar bäst för marknadsföring riktad mot specifika målgrupper. Här är det viktigt att kommunicera med målgruppen istället för att bara ”trycka ut” information. Det kan vara lite extra arbete med att hålla igång dialogen, men det är lättare att få konverteringar med engagerade följare som ni har byggt upp ett förtroende hos.

Var aktiv
På sociala medier såsom Facebook, Instagram och Twitter bör du ofta, gärna dagligen eller i varje fall flera gånger i veckan, lägga ut bilder och texter. Engagera dina följare och få dem att känna sig delaktiga genom att t.ex. ställa frågor, hitta på tävlingar eller be dem att skicka in bilder och texter.

En av de största och mest tidskrävande formerna av internetmarknadsföring är sökmotoroptimering (SEO). Sökmotoroptimering (SEO) går ut på att nå bättre placeringar i sökmotorernas sökresultat för valda sökord.
Sökmotorerna ändrar kontinuerligt sina algoritmer och villkor för hur en webbplats värderas och vilken placering de får, vilket gör sökmotoroptimeringen ännu svårare. Google presenterar sidor i sökresultatet som anses var relevanta. Relevansen mäts genom att analysera innehållet på hemsidan och auktoritet baserat på antal och kvalitén på andra sidor som länkar till den specifika webbplatsen.

Läs mer om sökmotoroptimering

Format
Annonser har olika former och utseenden. De kan bestå av grafik eller bilder, med eller utan texter, stora som små. Det är inte ovanligt att de är animerade eller kortare reklamfilmer. En del artiklar eller blogginlägg kan vara annonser, ibland till och med hela bloggen i sig.

Placering
Annonserna kan spridas till många webbplatser av olika typ, fokuseras till specifika målgrupper och allt däremellan.
Banners, som är en vanligt förekommande form av annonsering, är annonser som skickas ut av ett annonsnätverk till webbplatser. Dessa upplåter plats för dem och därför ser en besökare antagligen olika annonser vid varje besök. En del webbplatser kan dock upplåta fasta bannerannonsplatser för en viss tid, ett visst antal visningar eller klick.

Kontroll och utgifter
Det finns olika sätt att betala för annonser, såsom per klick (PPC), per försäljning (CPS), per visning (CPM) eller för en viss tid. Vilken metod du än använder, har du kontroll över kostnaderna och kan mer eller mindre direkt se resultatet och om det är något som behöver justeras.

Google Analytics är ett gratis analysverktyg skapat av Google. Verktyget är för alla med en hemsida, webshop, blogg eller liknande som vill veta mer om de som besöker din webbplats.

  • PPC-annonsering

    Google Adwords är Googles annonseringstjänst som når över 90 % av alla internetanvändare. Du kan rikta annonserna till specifika målgrupper, till en bredare publik eller varför inte till dem som söker efter just de produkter och tjänster du erbjuder. Du betalar för annonserna per klick (PPC) och kostnaden styr du genom att sätta en annonsbudget per dag eller månad och ett klickpris som passar dig.
    Med hjälp av Google Adwords söknätverk och Display-nätverket får du de bästa förutsättningarna för dina annonskampanjer.

    Söknätverket
    Här når du personer som aktivt söker efter en viss produkt eller tjänst i ett specifikt geografiskt område. Annonserna visas ovanför, vid sidan av och under sökresultatet för matchande sökord på Googles egna och deras sökpartners sökwebbplatser.

    Display-nätverket
    Ett nätverk som över 90 % av alla internetanvändare besöker tack vare de över två miljoner webbplatser som ingår. Här fångar du in personer medan de surfar på sidor som intresserar dem. Google Adwords kan automatiskt välja ut sidor att placera annonserna på baserat på dina sökord. Det går lika bra om du själv vill välja specifika webbplatser eller sidor. Valmöjligheterna är stora och liksom i söknätverket kan du rikta annonserna geografiskt.

    Uppföljning
    Du kan exempelvis se vilka sökord som har gett bäst resultat och vilka annonser som fått flest klick. Kopplar du till Google Analytics får du ännu mer detaljerad information, till exempel vilka annonser som ger flest konverteringar.

    Remarketing
    Remarketing hjälper dig att matcha intresserade användare med rätt budskap. Funktionen gör att du kan nå personer som tidigare har besökt din webbplats. Dina annonser kan visas för dessa människor när de besöker andra webbplatser i Googles Display-nätverk eller när de söker på Google med dina sökord. En mycket bra funktion särskilt för webbplatser med e-handel där personer lämnar sidan utan att köpa något.

  • Sociala medier

    Plattformar
    Sociala medier är ett samlingsnamn för många webbplatser och tjänster på internet där användarna kan kommunicera direkt med varandra och skapa sitt eget innehåll. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och Google+ är några av dessa.

    Målgruppsfokusering
    Sociala medier passar bäst för marknadsföring riktad mot specifika målgrupper. Här är det viktigt att kommunicera med målgruppen istället för att bara ”trycka ut” information. Det kan vara lite extra arbete med att hålla igång dialogen, men det är lättare att få konverteringar med engagerade följare som ni har byggt upp ett förtroende hos.

    Var aktiv
    På sociala medier såsom Facebook, Instagram och Twitter bör du ofta, gärna dagligen eller i varje fall flera gånger i veckan, lägga ut bilder och texter. Engagera dina följare och få dem att känna sig delaktiga genom att t.ex. ställa frågor, hitta på tävlingar eller be dem att skicka in bilder och texter.

  • Sökmotoroptimering (SEO)

    En av de största och mest tidskrävande formerna av internetmarknadsföring är sökmotoroptimering (SEO). Sökmotoroptimering (SEO) går ut på att nå bättre placeringar i sökmotorernas sökresultat för valda sökord.
    Sökmotorerna ändrar kontinuerligt sina algoritmer och villkor för hur en webbplats värderas och vilken placering de får, vilket gör sökmotoroptimeringen ännu svårare. Google presenterar sidor i sökresultatet som anses var relevanta. Relevansen mäts genom att analysera innehållet på hemsidan och auktoritet baserat på antal och kvalitén på andra sidor som länkar till den specifika webbplatsen.

    Läs mer om sökmotoroptimering

  • Annonser

    Format
    Annonser har olika former och utseenden. De kan bestå av grafik eller bilder, med eller utan texter, stora som små. Det är inte ovanligt att de är animerade eller kortare reklamfilmer. En del artiklar eller blogginlägg kan vara annonser, ibland till och med hela bloggen i sig.

    Placering
    Annonserna kan spridas till många webbplatser av olika typ, fokuseras till specifika målgrupper och allt däremellan.
    Banners, som är en vanligt förekommande form av annonsering, är annonser som skickas ut av ett annonsnätverk till webbplatser. Dessa upplåter plats för dem och därför ser en besökare antagligen olika annonser vid varje besök. En del webbplatser kan dock upplåta fasta bannerannonsplatser för en viss tid, ett visst antal visningar eller klick.

    Kontroll och utgifter
    Det finns olika sätt att betala för annonser, såsom per klick (PPC), per försäljning (CPS), per visning (CPM) eller för en viss tid. Vilken metod du än använder, har du kontroll över kostnaderna och kan mer eller mindre direkt se resultatet och om det är något som behöver justeras.

  • Analysverktyg

    Google Analytics är ett gratis analysverktyg skapat av Google. Verktyget är för alla med en hemsida, webshop, blogg eller liknande som vill veta mer om de som besöker din webbplats.

Vill du prata business

eller bara dricka kaffe?

Vi gillar båda delarna.

Välkommen in till oss!

Boka ett möte

Hör av dig till oss så kan vi tillsammans gå igenom hur vi kan marknadsföra ditt företag utifrån dina nuvarande och framtida behov.

IT-PARTNER

Vår målsättning är att våra kunder bara ska behöva en leverantör när det gäller IT. Fokusera på det ni gör bäst och låt oss ta hand om din drift & support av IT.

WEBBYRÅ

Vi har rätt verktyg, god erfarenhet, bra strategier och det personliga engagemanget för att digitalt underlätta din vardag till max!