Så skriver du för både kund och Google

small-business-owners-startup-and-e-commerce-conce-X9S5H6Q

Dela inlägg:

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Hur skriver man unika beskrivningar för varje produkt till en e-handelssida?

Känns det som om du skriver om samma sak om och om igen och att dina målsidor liknar varann alltför mycket? När man skriver produktbeskrivningar till exempelvis en e-handelssida så är det lätt att det till slut står nästan samma beskrivning på sida efter sida om produkterna liknar varann. Här får du några copy-tips på hur du kan skapa unika och varierande texter för dina produkter, trots att de egentligen kanske bara är varianter på samma vara.

Varierande beskrivningar

Lås oss säga att du säljer doftljus. Då kan det troligtvis kännas upprepande med samma beskrivning på ljus efter ljus, för skillnaden kanske till synes bara är en färg eller en doft?

Hur ska man då få varje sida att kännas inspirerande för läsaren och upplevas som en ny vara? Låt oss ge dig några exempel på hur du kan öka kreativiteten när du skriver, och för enkelhetens skull fortsätter vi med samma exempel, doftljus.

Sökord

Din e-handelssida har säkert redan en inledande text om just doftljus. Så när du sedan ska beskriva varje variant av ljus så är det av vikt att kombinera sökordet Doftljus med det som är speciellt och utmärkande för just det här ljuset,  annars uppstår en intern konkurrens mellan dina målsidor och Google kommer att ge sidorna en sämre rankning. Med andra ord, på en inledande sida nämner vi sökordet doftljus, men på målsidorna kombinerar vi det med unika beskrivningar för just den här produkten, lägg exempelvis till ord som ”Jasmindoft” och ytterligare unika beskrivningar som ”lyxiga” eller ”ekologiska”.

Fler aspekter av kategorin

Vill du ge läsaren/köparen (och Google) ytterligare en anledning till att gilla din produkt så kan du beskriva fler aspekter av just den här varan. T ex vad just den här doften representerar eller passar till för tillfällen? Eller varför doften på ljuset kombineras med just den här färgen på stearin. Här finns möjligheter att få dina produkter att kännas unika, var och en för sig! Använd synonymer och variera språket så mycket som möjligt.

Vi älskar tips!

Tipsa om var dina produkter passar, i vilken miljö eller i vilket sammanhang? Kanske är det en jättebra gå-bort-gåva? Eller ett perfekt sätt att få ett hem att lukta nystädat av citrus, hemtrevligt av bulldoft eller romantiskt av blommor? Ge tips som till exempel vilket doftljus som passar som present till svärmor, den romantiska dejten eller tonårsdottern!

Slutligen: Frågor & Svar!

Återigen: Med det här innehållet gör du både läsaren och Google glada: skapa en FAQ med strukturerad data för frågor och svar. Uppdatera allt eftersom fler frågor kommer till er kundsupport och påvisa en bred kunskap om och stolthet över din produkt!

Vill du ha hjälp med att skapa texter som innehåller rätt sökord och som når ut till dina kunder?
Då hör du av dig till oss idag! Mail: info@bluescreen.se

Letar du efter

Smarta IT-lösningar för företag?

Vi levererar modern & driftsäker IT-miljö anpassad efter ditt företags behov

Andra inlägg

Kundcase med

Bennströms

Bennströms är sedan länge ett välkänt varumärke i Västerås med omnejd. Företaget som grundades på 60-talet säljer in- och utvändiga solskydd till företag och privatpersoner.

”I en tid där framförallt samhället men också våra kunders beteende förändras mot digitalisering behöver Bennströms anpassa sig. Det gör vi bl.a. genom att modernisera och förnya vår hemsida.”

Läs mer »

DRICKA KAFFE ELLER PRATA BUSINESS?

Vi gillar båda delarna!

Kontakta oss

Kom ihåg att inte uppge några känsliga personuppgifter som t.ex. personnummer eller lösenord m.m. För mer information se vår integritetspolicy.
Kontakta oss

Telefon

Mail

Fjärrsupport

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen på vår webbplats, vilket du accepterar genom att fortsätta att använda webbplatsen.

bli-uppringd-popup-iphone

Bli uppringd