Sökmotoroptimering (SEO) | Bluescreen AB

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att arbeta med sökmotorernas organiska resultat och går ut på att nå bättre placeringar i sökmotorerna. Det är viktigt att förstå skillnaden mellan den organiska sökningen och sponsrade länkar/pay per klick/annonser på Google.

Som söktmotoroptimerare är det viktigt att lära sig förstå hur Google fungerar och hålla sig uppdaterad kring ändringarna i Googles sökalgoritmer för att försöka säkerställa förbättrade sökpositioner.

SEO delas vanligtvis i tre delar: Sökordsanalys, On page och Off page.

hemsidor-analys-webstrategi-bluescreen

Sökordsanalys

En av de absolut viktigaste delarna inom sökmotoroptimering är sökordsanalys. Söktmotoroptimeringen handlar inte bara om att synas högst upp på Google, utan det handlar även om att synas på rätt sökord och sökfras.

En sökordsanalys bör göras innan optimeringen påbörjas. Det är också viktigt att kontinuerligt följa upp analysen för att, med hjälp av insamlad data, justera sökorden.

Arbetsorder, arbetsordersystem

On page

On page handlar om sökmotoroptimerande åtgärder som genomförs på varje enskild sida för att underlätta indexeringen för sökmotorerna. Det är genom text som sökmotorerna skapar en uppfattning om vad en sida handlar om.

Off page

Off page optimering anses vara den största delen av sökmotoroptimeringen. Optimeringen handlar huvudsakligen om att skaffa relevanta och högkvalitativa inlänkar, vilket är den största delen av Googles algoritmer.

  • Sökordsanalys
  • On page optimering
  • Off page optimering

Gör en lista med de sökord som du tror är bäst. Jämför sedan sökorden med konkurrenterna och se om det kan finnas bra sökbegrepp som du inte tänkt på själv.

Använd Googles verktyg Sökordsplaneraren för att få fram nya förslag eller annonsgrupper. Du kan även se historiska data eller skapa ny sökordslista genom att lägga samman flera olika sökordslistor.

När du ska skriva texter ska du alltid utgå från hur både Google och användaren läser webbplatsen och försöka anpassa texten så att man inte utesluter någon av dem. Använd unika titlar, rubriker och texter på varje sida men kopiera inte andras texter.

Tänk på att ha en enkel navigering och tydlig struktur på webbplatsens sidor och kataloger. Varje sida ska ha en enkel och unik URL. Det finns en uppsjö av strategier för att skaffa sig inlänkar, bra som dåliga. Vilka sätt som fungerar bra ändras över tid och några strategier som var effektiva för 5-10 år sedan kan vara direkt skadliga idag. Därför är det viktigt att följa Googles regler.

  • Sökordsanalys

    Gör en lista med de sökord som du tror är bäst. Jämför sedan sökorden med konkurrenterna och se om det kan finnas bra sökbegrepp som du inte tänkt på själv.

    Använd Googles verktyg Sökordsplaneraren för att få fram nya förslag eller annonsgrupper. Du kan även se historiska data eller skapa ny sökordslista genom att lägga samman flera olika sökordslistor.

  • On page optimering

    När du ska skriva texter ska du alltid utgå från hur både Google och användaren läser webbplatsen och försöka anpassa texten så att man inte utesluter någon av dem. Använd unika titlar, rubriker och texter på varje sida men kopiera inte andras texter.

  • Off page optimering

    Tänk på att ha en enkel navigering och tydlig struktur på webbplatsens sidor och kataloger. Varje sida ska ha en enkel och unik URL. Det finns en uppsjö av strategier för att skaffa sig inlänkar, bra som dåliga. Vilka sätt som fungerar bra ändras över tid och några strategier som var effektiva för 5-10 år sedan kan vara direkt skadliga idag. Därför är det viktigt att följa Googles regler.

Vill du prata business

eller bara dricka kaffe?

Vi gillar båda delarna.

Välkommen in till oss!

Boka ett möte

Hör av dig till oss så visar vi hur sökmotoroptimering kan öka kundtillströmmningen på din hemsida!

IT-PARTNER

Vår målsättning är att våra kunder bara ska behöva en leverantör när det gäller IT. Fokusera på det ni gör bäst och låt oss ta hand om din drift & support av IT.

WEBBYRÅ

Vi har rätt verktyg, god erfarenhet, bra strategier och det personliga engagemanget för att digitalt underlätta din vardag till max!