Meny

Sökmotoroptimering (SEO)

När man jobbar med sökmotoroptimering är det viktigt att förstå hur Google fungerar och hålla sig uppdaterad kring ändringarna i Googles sökalgoritmer för att försöka säkerställa förbättrade sökpositioner. Vi hjälper gärna till med att förbättra era sökpositioner eftersom vi såväl förstår som håller oss uppdaterade!

Arbeta med sökmotorernas

Organiska resultat

Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att arbeta med sökmotorernas organiska resultat och går ut på att nå bättre placeringar i sökmotorerna. Det är viktigt att förstå skillnaden mellan den organiska sökningen och sponsrade länkar/pay per klick/annonser på Google.

seo-search

SEO delas vanligtvis in i tre delar

Sökordsanalys

En av de absolut viktigaste delarna inom sökmotoroptimering är sökordsanalys. Sökmotoroptimeringen handlar inte bara om att synas högst upp på Google, utan det handlar även om att synas på rätt sökord och sökfras.

En sökordsanalys bör göras innan optimeringen påbörjas. Det är också viktigt att kontinuerligt följa upp analysen för att, med hjälp av insamlad data, justera sökorden.

On page

On page handlar om sökmotoroptimerande åtgärder som genomförs på varje enskild sida för att underlätta indexeringen för sökmotorerna. Det är genom text som sökmotorerna skapar en uppfattning om vad en sida handlar om.

Off page

Off page optimering anses vara den största delen av sökmotoroptimeringen. Optimeringen handlar huvudsakligen om att skaffa relevanta och högkvalitativa inlänkar, vilket är den största delen av Googles algoritmer.

Inledande tips...

  • Sökordsanalys
  • On page optimering
  • Off page optimering

Gör en lista med de sökord som du tror är bäst. Jämför sedan sökorden med konkurrenterna och se om det kan finnas bra sökbegrepp som du inte tänkt på själv.

Använd Googles verktyg Sökordsplaneraren för att få fram nya förslag eller annonsgrupper. Du kan även se historiska data eller skapa ny sökordslista genom att lägga samman flera olika sökordslistor.

När du ska skriva texter ska du alltid utgå från hur både Google och användaren läser webbplatsen och försöka anpassa texten så att man inte utesluter någon av dem. Använd unika titlar, rubriker och texter på varje sida och kopiera inte andras texter.

Tänk på att ha en enkel navigering och tydlig struktur på webbplatsens sidor och kataloger. Varje sida ska ha en enkel och unik URL.

Det finns en uppsjö av strategier för att skaffa sig inlänkar, bra som dåliga. Vilka sätt som fungerar bra ändras över tid och några strategier som var effektiva för 5-10 år sedan kan vara direkt skadliga idag. Därför är det viktigt att följa Googles regler.

On-page optimering

  • Hur fungerar sökmotoroptimering On-page?
  • Hur får jag min hemsida att synas på Google?

On-page optimering är en av de viktigaste delarna för att du ska synas hos Google och andra sökmotorer

On-page SEO faktorer är det som Googles spindlar letar efter när man indexerar en webbplats. Ju fler faktorer de hittar, desto större värde ger det till webbplatsen.

Google använder cirka 200 rankingfaktorer i sin algoritm för att rangordna en webbplats. Därför är det lätt att bli förvirrad när man ska välja vilka faktorer som man bör lägga fokus på.

Alla 200 on-page SEO faktorer väger inte lika, det finns några som är mycket viktigare än de andra. Det är därför möjligt att få topplaceringar hos sökmotorer med enbart dessa viktiga on-page faktorer förutsatt att det genomförs på ett korrekt sätt.

Vi har försökt att sammanställa de viktigaste delarna som kan hjälpa din webbplats att öka positionen hos sökmotorer.

Sökmotorer kommer inte att rangordna din webbplats om de inte kan hitta den. Så, precis som tidigare, är det oerhört viktigt att se till att sökmotorer kan upptäcka webbplatsens innehåll och att de kan göra det snabbt och enkelt.

  • Se till att de viktigaste sidorna kan nås från första sidan
  • Interna länkar pekar mot relevanta sidor (undvik trasiga länkar)
  • Webbplatsens undersidor är ordnade i en logisk, trädliknande struktur
  • URL:en (sidor, kategorier m.m.) ska återspegla webbplatsens struktur​

Googles Matt Cutts uppgav i en intervju att användning av sökord i URL ”hjälper i rankingen”

Titeln är en av de viktigaste SEO faktorer som Google uppmärksammar. Varje sida, undersida eller blogginlägg du skapar bör innehålla ditt sökord i titeln. Anledningen till att göra detta är att när någon gör en sökning på det sökordet i Google visas den i sökresultatet, och användaren förstår direkt vad sidan handlar om.

Kort sagt, ju närmare ditt sökord är i början av titeln, desto mer uppmärksamhet får den från Google.

  • Skapa inte komplicerade URL:er, t ex: www.dinsida.se/p=453?de
  • Långa URL:er kan också vara dåliga, t ex: www.dinsida.se/20/2/2017/sokmotoroptimering-on-page-faktorer
  • Försök att hålla det kort och koncist:
    www.dinsida.se/sokordet eller www.dinsida.se/produktkategori/produkt
  • Fördelen med användning av sökord i URL:er är att det sänder ett tydligt budskap till användarna om vad sidan handlar om innan de har klickat på länken.

SEO-tips – hur får jag min hemsida att synas på Google?

Försök att skriva din titel mellan 55-65 tecken.

Flat color Modern Isometric Illustration design - Seo

”Boosta” ditt innehåll med multimedia

Att skriva informativa inlägg är bra, men när sidor eller inlägg innehåller multimedia såsom relevanta bilder, videoklipp och diagram så kan det lyfta hela sidan.

Användning av multimedia i ditt innehåll kan minska avvisningsfrekvensen (bounce rate) och samtidigt öka användarnas engagemang på din webbplats.

Multimedia gör ditt innehåll visuellt tilltalande och bryter upp långa (läs: tråkiga) textstycken. Det gör att läsaren stannar kvar längre på sidan och en ökning av användarnas engagemang sänder goda signaler till Google.

Rubriker är viktiga on-page SEO element. De hjälper sökmotorer att förstå vad en enskild sida handlar om.

< h1 >-tagen är din ”rubrik-tagg.”

Publiceringsverktyg som exempelvis WordPress, lägger automatiskt till H1-tagg i titeln på din sida eller blogginlägg.

Metabeskrivning bör vara mellan 150-155 tecken och visas på sökmotorns resultatsida när användaren har gjort en sökning.

Den beskriver din sida för sökmotorer. Dessutom hjälper det användarna att veta vad sidan handlar om innan de klickar på länken till sidan, vilket minskar avvisningsfrekvensen.

<h1>Öka din synlighet hos Google</h1>

Kom ihåg att din sida inte bör ha mer än en H1-tagg per sida. Om du vill ha flera rubriker, använd H2-H6 som underrubriker.

  • Glöm aldrig att skriva en H1-tagg
  • Använd ditt sökord i H1-tagg
  • Använd minst 2-3 H2-taggar
  • Metabeskrivningen bör vara mellan 150-155 tecken
  • Skriv uppmanande texter som får användaren att agera
  • Ge användaren anledning att klicka på just din länk genom att erbjuda en lösning eller annan relevant information
  • Skriv relevant text utifrån din titel eller rubrik

LÅT OSS BLI

DIN webbyrå i västerås

Hur kan vi digitalisera din vardag?

bli-uppringd-popup-iphone

Bli uppringd

Kontakta oss

Kom ihåg att inte uppge några känsliga personuppgifter som t.ex. personnummer eller lösenord m.m. För mer information se vår integritetspolicy.
kontakta-oss-popup

Telefon

Mail

Fjärrsupport

  • Vid val av FJÄRRSUPPORT laddas vårt program för fjärrsupport ned på din enhet.