Quality Pharma – MiniQ 3.0

Kundcase

Quality Pharma

Quality Pharma erbjuder miniQ, ett webbaserat beslutsstödsystem för analys av läkemedelsrecept och läkemedelsanvändning.

”Vi tror att en läkemedels­behandling av hög kvalitet ger bättre hälsa och livs­kvalitet och att  IT är väl lämpat för att ge stöd för beslut om läkemedels­behandling.”

Quality Pharma har funnits sedan 2006 och erbjudit program för både allmänheten, kommun och landsting.

Vad gör miniQ?

Systemet, miniQ, utvärderar kvaliteten på läkemedelsbehandling baserat på svenska nationella indikatorer, liksom potentiella biverkningar baserat på bedömning av patientens symtom. miniQ kan användas av såväl hälso- och sjukvårdspersonal som patienten själv.

Uppdrag

Uppdraget innefattade bland annat

  • modernisera och förenkla miniQ:s administrationsverktyg,
  • förenkla processen för att visuellt skapa algoritmer, analyser och testningen av dessa,
  • förenkla och öppna upp för kommunikation från andra digitala hälsovårdssystem, samt
  • förenkla implementering av tjänsten vid expandering i andra länder.

Johan Fastbom

Professor, Karolinska

Det har varit ett nöje att samarbeta med programmerarna på Bluescreen i detta utvecklingsprojekt. I de olika delarna har de oftast omedelbart förstått vad vi vill ha och dessutom hittat den bästa lösningen för det. De arbetar noggrant och strukturerat, vilket borgar för att den tjänst de tagit fram åt oss är både stabil, skalbar och utvecklingsbar.

Lösning

– MiniQ 3.0

Tillsammans med Quality Pharma (QP) har Bluescreen skapat en webbservice/API-integration för att andra, externa, system inom digital hälsovård på ett enkelt sätt ska kunna kommunicera med miniQ och ta del av olika analystjänster.

Bluescreen har hjälpt QP att modernisera det administrationsverktyg som funnits innan och möjliggjort en enklare hantering av licenser och analyser samt uppföljningar och API-nycklar.

För att förenkla processen vid QP:s skapande av algoritmer och analyser har Bluescreen skapat en visuell analysmotor med användbara verktyg. I ett av verktygen, som inkluderar versionshantering, kan användaren enkelt skapa egna beräkningsalgoritmer som sedan kan användas i olika analyser.

Vi har även skapat ett visuellt testverktyg där QP, med hjälp av indata, kan testa de olika analyserna som skapats.

Strukturen och inläsningen av exempelvis biverkningsdatabas, diagnosregister m.m. är nu moderniserad och förenklad.

I systemet finns ett läkemedelsvaruregister som kan synkroniseras mot respektive lands nationella läkemedelslista, såsom Svenska informationstjänster för läkemedel (SIL) i Sverige och motsvarande i andra länder.

För att förenkla arbetet vid expandering i andra länder har vi utvecklat ett verktyg i vilket det går att lägga till språk och översättningar av rekommendationer utifrån analyser.

DRICKA KAFFE ELLER PRATA BUSINESS?

Vi gillar båda delarna!

WorkCloud

Med vårt webbaserade affärssystem & CRM kan du hålla full koll på ditt företag överallt!

Ett urval av våra moduler

Kontakta oss

Kom ihåg att inte uppge några känsliga personuppgifter som t.ex. personnummer eller lösenord m.m. För mer information se vår integritetspolicy.

Telefon

Mail

Fjärrsupport

  • Vid val av FJÄRRSUPPORT laddas vårt program för fjärrsupport ned på din enhet.
bli-uppringd-popup-iphone

Bli uppringd